Geschiedenis van de fietstaxi

Wat wij in Nederland een fietstaxi noemen is in andere landen bekend onder hele andere namen. Riksja, Becak, Samlo, Betjack, Tuk tuk, Toek-toek, enzovoort. In Nederland is het nog een vrij nieuw fenomeen. Aan het begin van deze eeuw is er een jaar proefgedraaid in Amsterdam en na een jaar is besloten om fietstaxi's permanent toe te laten in de hoofdstad.

Dat bleek een groot succes want inmiddels rijden er al meer dan 100 fietstaxi's rond in Amsterdam. Goed voorbeeld doet goed volgen en inmiddels rijden er ook al fietstaxi's in Rotterdam, Zwolle, Groningen, Tilburg, Gouda en Zutphen. En... binnenkort dus ook in Hoorn. Hieronder een kort overzicht van wat er elders in de wereld rijdt.

Riksja

Een riksja of ook wel trishaw is een licht tweewielig karretje, tegenwoordig meestal door één man op een fiets getrokken. In Calcutta worden de meeste riksja's nog door een persoon te voet getrokken. De riksja wordt voornamelijk als een soort taxi gebruikt in Zuidoost-Azië.
Het woord riksja komt van het Japanse woord jinrikisha (jin=mens, riki=kracht, sha=voertuig), wat betekent "op mensenkracht aangedreven voertuig". Waarschijnlijk is de uitvinding in 1869 gedaan door Jonathan Scobie, een Amerikaanse zendeling in Yokohama. Het voordeel van de riksja was dat een persoon nu door één bediende kon worden getransporteerd, in plaats van door twee, vier of zelfs nog meer, zoals het geval was bij het gebruik van een draagstoel.

Becak. 

Een becak is een fietstaxi in Indonesië. Er kunnen één of twee passagiers vervoerd worden in een bakje met een of twee zetels voor op de fiets. Het verschil tussen de becak en de reguliere riksja is dat de becak geduwd wordt in plaats van getrokken. Een becak is dus een soort bakfiets voor vervoer van personen. Het is een veelgebruikt vervoermiddel in de grote steden zoals Jogjakarta.
In Thailand wordt een fietstaxi Samlo genoemd.

Toek-toek. 

Naast niet-gemotoriseerde riksja's bestaan er ook gemotoriseerde riksja's. Deze driewielers (één wiel voor, twee achter) komen onder meer voor in India, Indonesië – waar ze bemo(van becak motor) worden genoemd – en Thailand, waar ze tuktuk genoemd worden.